Muskelfibrer

Tjena,

Dags för mig att skriva ett inlägg igen och idag tänkte jag lägga fokus på muskelfibrerna som har en avgörande roll till hur våra muskler utvecklas när vi tränar.
Ens inviduella muskelutveckling kan ha att göra med vilken typ av muskelfirer man har i kroppen. Oftas har man antingen långsamma eller snabba muskelfibrer och dessa två har olika egenskaper. Om vi börjar med långsamma muskelfibrer så är dessa bäst anpassade för kondition då de skapar mindre styrka men håller längre under träningen. När vi springer/joggar behöver vi inte kräva maximal styrka av våra muskler utan det viktiga är att de orkar ett visst tempo en längre tid och har man långsamma muskelfibrer orkar man längre!
Snabba muskelfibrer däremot skapar större styrka men orkar inte lika länge. Dessa passar perfekt för er som vill utöka och bygga muskler då man kan ”maxa” dem under en kort tid. Kör man med mål att bygga muskler bör man köra relativt tungt och göra mellan 6-10 reps och har man snabba muskelfibrer passar denna träning utmärkt.
Dock är inte skillnaden mellan dessa muskelfibrer något spektakulär stor utan man brukar oftas se snabbare resultat som styrketränare om man har snabba muskelfibrer.
muscles.se

Träna hårt nu oavsett om ni har snabba/långsamma muskelfibrer för sommaren närmar sig med stormsteg!

/ Admins


Lämna en kommentar

« Tillbaka till textkommentarer